A Szlovákiai Szent Jakab-úton járva

A szlovákiai Caminóra készülődve az első dolog, amit tudatosítani kell, hogy az útjelzések nem ugyanolyanok, mint Spanyolországban – itt nem találunk sárga nyilakat a fatörzseken, sziklákon vagy jelzőoszlopokon. A szlovák törvények ugyanis nem teszik lehetővé, hogy ilyen jelzéseket bárki, bárhol elhelyezzen, illetve a jelzéseket egy sor engedélyhez kötik (jóvá kell hagynia a telek tulajdonosának, a helyi önkormányzatnak, a környezetvédelmi és a műemlékvédelmi szakhatóságnak stb.). Ez pedig aprólékos és lassú papírmunkát jelent.

Szerencsénkre az egykori Csehszlovákia a világ abszolút élvonalába tartozott a jelölt túraösvények minőségét és a hálózat sűrűségét tekintve egyaránt, aminek az áldásait az utódállamokban – Szlovákiában és Csehországban – a mai napig élvezhetjük. Csak Szlovákiában körülbelül 15 000 km precízen jelölt turistaút várja az érdeklődőket. A színjelzés az egyes útvonalak nehézségi fokát és hosszát tükrözi: lehet piros, kék, zöld és sárga. A túrautak gyakorlatilag keresztülszabdalják az egész országot, az elsősorban lakóövezetnek vagy mezőgazdasági területnek számító részek kivételével.

Így aztán a szlovákiai Szent Jakab-út kijelölésekor a legjobb és legegyszerűbb megoldásként az kínálkozott, ha a zarándokút vonala ezeket a túraösvényeket követi. Igazság szerint a hálózatuk olyan sűrű, hogy nehéz is lett volna elkerülni őket.

Fontos tehát szem előtt tartani, hogy a zarándoklat során sárga nyilak helyett két típusú jelzést keresünk, illetve követünk: a sárga fésűkagylót kék háttérrel (irányjelző oszlopokon, táblákon) vagy a fésűkagyló formájú útburkoló köveket (a nagyobb városokban).

Szlovákiában a Szent Jakab-út jelzéseit elsősorban a Szlovák Turistaklub (KST) által gondozott túraútvonalak útirányjelző tábláin, valamint a Szlovák Kerékpárosklub (SCK) által kezelt kerékpárutak mentén találjuk meg. A zarándokút azon szakaszai, amelyek a túraösvényeken kívül eső térségeken vezetnek át, a terepen egyelőre nincsenek kijelölve, de pontos, részletes leírásuk megtalálható a zarándok útikalauzokban – ezek a weboldalunkon is megrendelhetők (Bolt).

A jelzések típusait az alábbiakban ismertetjük. A fényképre kattintva a kép nagyítható.

Útirányjelző táblái

Ha jelölt túraösvényen haladunk, a Szlovák Turistaklub (KST) útirányjelző táblái a túraútvonal kezdő- és végpontját tüntetik fel, valamint jelzik azokat a csomópontokat, ahol két vagy több ösvény találkozik. Egy útjelző oszlopon egy vagy több táblát találhatunk, amelyek információval szolgálnak a különböző célpontok irányáról és távolságáról. Mindig a kék hátterű, sárga fésűkagylós matricát keressük: azt az ösvényt kell követnünk, amelynek a jelzése mellett a matrica megtalálható. Tartsuk szem előtt, hogy két útjelző oszlop között HIÁBA keresnénk más zarándokjelzést az úton. Egyszerűen az adott színjelű túraösvényt kell követnünk. Például: ha a kagylós matrica a zöld jelzés mellett szerepel, mindaddig a zöld ösvényen haladunk, amíg nem érjük el a következő útjelző oszlopot. Ez ismét útba igazít bennünket, hogy továbbra is az adott ösvényen maradunk-e, vagy elágazáshoz értünk.

Az út közben is megtalálható turistajelzéseket könnyű felismerni. Három horizontális sávból állnak, nagyjából 10×10 cm-es négyzetet alkotva. A felső és az alsó sáv fehér, a középső sáv az adott ösvény színjelzését mutatja (piros, kék, zöld, sárga).

Megjegyzés: Erdős területen vagy a természetben az ösvényt követve előfordulhat, hogy olyan útelágazáshoz érünk, ahol nem egyértelmű, merre tovább. Hacsak a jelzés nem mutat más irányba, nem fordulunk sem jobbra, sem balra – a helyes irány az egyenesen előre.

A kerékpárutak jelzőoszlopain minden útvonalhoz külön tábla tartozik, és a következő útjelző oszlop távolságát adják meg. A kerékpárutak színjelzése is eltérő: piros, kék, zöld, sárga és fekete lehet. Továbbra is tartsuk szem előtt, hogy két jelzőoszlop között HIÁBA keresnénk más zarándokjelzést az úton – csakis a kerékpárút jelzéseire hagyatkozhatunk. A kerékpárút jele fehér mezőből áll, benne színes C betűvel. A C-vel azonos színű háromszög csúcsa nyílként mutat a megfelelő haladási irányba.

Vízszintes jelölés

Nagyobb városok központjában a járdába süllyesztett, ill. az útburkolatba beépített bronz vagy samott fésűkagylókkal is találkozhatunk (pl. Nyitrán és Kassán)

További jelölések

Alkalmi jelleggel, néhány helyen kiegészítő jelzéseket találunk az útvonal mentén. Ezek matricák kék háttérrel, sárga fésűkagylóval.

Néhány önkormányzat engedélyével kiegészítő jelzéseket helyezhettünk el a helyi infrastruktúra különböző elemein, pl. buszmegállókban, lámpaoszlopokon stb.

Fontos tudnivalók

Nem csak szervezetünk igyekszik jelzésekkel ellátni a szlovákiai Szent Jakab-utat. Sajnálatos módon az egyéb jelek – sárga nyilak, amelyeket itt-ott fatörzsekre, sziklákra felfestve látunk – rendszertelenül bukkannak fel, és előfordulhat, hogy a semmibe vezetnek. Éppen ezért nem javasoljuk, hogy a zarándokok ezekre hagyatkozzanak.

Pomohol vám článok? Dajte vedieť ostatným:
Matej
Egy hétköznapi szlovák srác, aki beleszeretett a Caminóba. Imádja a kalandot, az utazást (erről blogot is ír!), nagy kedvence a rántott sajt és mosogatás közben rendre megfeledkezik a serpenyőről.