Etapa: Topoľčianky – Jelenec

Popis Etapy

Druhá etapa začína na konci Partizánskej ulice, na ktorú sa dostaneme z centra obce po Litomeřickej ulici. Pri dome číslo 42 odbočíme do poľa, kde nás čaká patrón vinohradníkov, svätý Vendelín. Nevšednou oranžovou poľnou cestou pomedzi vinohrady zamierime k potoku, za ktorým zacítime úložisko kravského hnoja. Minieme ho po pravej ruke a poľom dôjdeme k ceste číslo 1614. Po asfaltovej ceste sa vyberieme doprava, v zákrutách je potrebné byť opatrný, pretože po ceste jazdia osobné vozidlá. Tak sa dostaneme do obce Hosťovce. Na križovatke s cyklistickým chodníkom sa vyberieme doľava, priamo cez obec, a asfaltom cez polia. Na rázcestí v poli odbočíme doprava, aby sme sa dostali do susednej obce Maňkovce. Na konci obce minieme po ľavej ruke cintorín a pokračujeme doľava po ceste č.1615 do obce Velčice, ktorá je značená ako zelená cyklotrasa 5115. Celý tento úsek je po asfaltových cestách, preto ho odporúčame prejsť čo najskôr.

Vo Velčiciach nás pri kostole čaká smerovník KST a žltá turistická značka so smerom na Remitáž táborisko. Nasledujeme túto značku, ktorá na konci dediny pri novostavbe s betónovým plotom pokračuje rovno, neodbočujeme nikde.

Takto sa po krátkom úseku dostaneme na kvalitnú asfaltovú cestu, ktorou zamierime vľavo na západ. Približne po 1,5 km prídeme k zarastenému záchytnému parkovisku. Na jeho začiatku vchádza do lesa cesta, ktorou sa vydáme ľahším stúpaním, pričom stále sledujeme žltú značku. Po stúpaní sa ocitneme v sedle Sedle pod Lyscom. Odtiaľ je to cca 2,5 km do Kostolian pod Tríbečom. Zo sedla Lysec vedie cesta strmo dole. Nikam neodbočujeme, stále kráčame po najširšej ceste smerom dolu, a na veľkej pravotočivej zákrute sa po žltej značke dáme  doprava.

V Kostoľanoch nás žltá značka privedie najprv k románskemu Kostolu Sv. Juraja a potom do centra obce so zastávkou autobusu. Hlavnou cestou kráčame do kopca a na rázcestí nastúpime na cyklistický chodník smer Jedliny. V tejto časti nie je žltá značka dobre viditeľná, nájdeme ju až pri záchytnom parkovisku Hrad Gýmeš. Pár metrov v lese za altánkom pri parkovisku je rázcestie. Tu máme dve možnosti: Doprava sa po červenej značke (dlhšia ale ľahšia cesta) dostaneme na Remitáž. Doľava po žltej pokračujeme smer Sedlo pod Gýmešom. Cesta bude pravdepodobne dosť rozbitá od lesných mechanizmov ale už po 15 minútach prídeme na veľké rázcestie piatich ciest. Tu odbočíme doprava na žltú značku, kde sa cesta zmení na chodníček. Už to nie je zvážnica, po ktorej sa vozí drevo.

Chodník ide prudšie do kopca no je relatívne riedko značený, preto sa nezľaknime, že sme zablúdili. V sedle sa žltá značka križuje so zelenou smer Hrad Gýmeš, ak však  nechceme ísť na hrad, dáme sa dolu kopcom ďalej po žltej.

Cesta dubovým lesom je značená veľmi sporadicky (približne každých dvesto – tristo metrov), a tak môžeme nadobudnúť pocit, že už nekráčame po značenom chodníku. Ak aj prídeme k nejakej odbočke, netreba si ju všímať, treba stále ísť po ceste smerom dole. Po zhruba pol hodinke prídeme ku chatovej osade Remitáž pod Gýmešom.

Ubytovanie

Kostol Sv. Juraja

48.415632, 18.246835
+421 37 631 7129
Po dohode s pánom farárom je prehliadka kostola možná.

Pri pomniku

48.414489, 18.243622

Body záujmu

Kostol Sv. Juraja

48.415632, 18.246835
+421 37 631 7129
Po dohode s pánom farárom je prehliadka kostola možná

Park a zámek Topolčianky.